Opublikowane 15. marca 2024
Opublikowane 17. marca 2022
Ministerstwo Finansów poinformowało, że obowiązek integracji kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi zostanie odroczony do 1 stycznia 2025 roku. Jednocześnie resort podkreśla, że trwają już prace nad ustaleniem zastępczego obowiązku raportowania informacji o płatnościach bezgotówkowych.
Pierwotnie obowiązek integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi miał wejść w życie 1 lipca 2022 roku. Ze strony sprzedawców oraz firm zarządzających sieciami terminali pojawiły się obawy, że termin ten jest niewystarczający. W niektórych przypadkach, nowy wymóg wymusza bowiem konieczność wymiany kasy lub terminala — by urządzenia te mogły być ze sobą sparowane.
Zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo przedsiębiorców, użytkownicy kas rejestrujących online mieli być wkrótce zobowiązani do zapewnienia współpracy tego typu urządzeń z terminalami płatniczymi, stosownie do wymagań technicznych dla kas rejestrujących. Miałoby to się przyczynić m.in. do uszczelnienia systemu podatkowego.
Ministerstwo Finansów nie precyzuje sposobu odroczenia tego obowiązku, podaje jedynie, że „pracuje nad rozwiązaniami odraczającymi”. Ponadto w komunikacie resort zaznacza, że swoją decyzją wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu, w związku z sygnalizowanymi problemami technicznymi.
Należy podkreślić, że do końca 2024 r. nie będzie stosowana kara administracyjna w wysokości 5 tys. zł wobec przedsiębiorców, którzy nie zapewnią integracji posiadanych kas online z terminalami. Za to zostanie ustalony przez Ministra Finansów zastępczy obowiązek raportowania informacji o płatnościach bezgotówkowych.
źródło: Obowiązek integracji kas z terminalami odroczony do 2025 roku » Fintek.pl
Opublikowane 18. czerwca 2019
Obecnie przedsiębiorcy mogą odebrać fakturę w terminie trzech miesięcy od zrobienia zakupów, to się jednak zmieni. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od września i zostaną wprowadzone na mocy ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.
Czemu mają służyć zmiany?
Obecnie przedsiębiorcy przy zakupie odbierają jedynie paragon, po pewnym czasie mogą zgłosić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktury. Wprowadzenie zmian ma na celu dodatkowo uszczelnić system podatkowy od towarów i usług oraz zapobiec unikaniu płacenia podatku przez wprowadzenie dodatkowych rozwiązań uszczelniających system podatku VAT. Ministerstwo Finansów wprowadzenie zmian argumentuje nielegalnym procederem, który polegał na gromadzeniu cudzych paragonów.
Ministerstwo Finansów informuje o istnieniu wielu przedsiębiorców, którzy nielegalnie wykorzystują obecne przepisy w celu zaniżania należności podatkowych. Oznacza to, że właściciele firm zbierają paragony za zakupy dokonane przez inne osoby, przez co zawyżają swoje koszty podatkowe i zaniżają podatek dochodowy. Resort podaje, że takie działania powodują straty dla budżetu państwa w wysokości ok. 1,5 mld zł rocznie.
Paragon tylko z numerem NIP
Nowelizacja ustawy zobowiązuje przedsiębiorcę do tego, by fakturę odebrał od razu. Jest tylko jedna szansa na to, żeby uzyskać ją na podstawie paragonu w późniejszym terminie – musi znajdować się na nim numer NIP kupującego, na podstawie którego będzie można wystawić fakturę. Sam paragon z NIP-em nie będzie dowodem księgowym, który uprawnia do odliczenia podatku VAT, ani ujęcia danego zakupu w kosztach firmy.
Jakie kary grożą omijającym przepisy?
Jeśli sprzedawca nie zastosuje się do nowych przepisów i wystawi fakturę na podstawie zwykłego paragonu, poniesie karę. Według nowelizacji ustawy osoba, która nie zastosuje się do jej założeń, będzie musiała ponieść dodatkowy koszt zobowiązania podatkowego w wysokości 100 proc. kwoty podatku VAT wykazanej na fakturze.
Przedsiębiorca, który uwzględni w ewidencji fałszywą fakturę, również zostanie obciążony dodatkowym zobowiązaniem w wysokości 100 proc. podatku VAT.
Okres ochronny dla przedsiębiorców
Zgodnie z nowelizacją ustawy przepisy wejdą w życie 1 września 2019 r. Jednak w ustawie znajdujemy informację o przepisach przejściowych w odniesieniu do paragonów wystawionych przed dniem 1 września. W takich sytuacjach faktura do paragonu będzie mogła zostać wystawiona w ciągu trzech kolejnych miesięcy nawet bez podanego numeru NIP. Nowe przepisy nie będą obowiązywać w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy wykorzystaniu kasy fiskalnej przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy.
Wystawiający faktury i paragony będą musieli zmienić procedury wewnętrzne oraz informować o tym swoich klientów.
Joanna Leja
Źródło:
Opublikowane 6. czerwca 2019
Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 29 kwietnia 2019 r. obowiązuje nowa matryca stawek podatkowych (§ 6.1, pkt 5) dla WSZYSTKICH urządzeń fiskalnych (on-line, EJ, kopia papierowa) fiskalizowanych od 1 maja 2019 r.
Dla kas fiskalizowanych przed tą datą zmianę matrycy VAT należy przeprowadzić do 31 lipca 2019 r. Do tego dnia można rejestrować sprzedaż w oparciu o dotychczas stosowaną matrycę stawek VAT (§59.).
Litera „A” – przypisana stawka podstawowa podatku w wysokości 22% albo 23%,
Litera „B” – przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 7% albo 8%,
Litera „C” – przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 5%,
Litera „D” – przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 0%,
Litera „E” – przypisane zwolnienie od podatku,
Litery „F” i „G” – przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Opublikowane 7. maja 2019
Kasy on-line to urządzenia, które przesyłają dane o rejestrowanej sprzedaży do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. System ten będzie odbierał i gromadził dane z kas w celach analitycznych i kontrolnych.
Otrzymywanie i gromadzenie danych z kas on-line pozwoli na monitorowanie bieżącej sprzedaży podatnika, będzie sprzyjać uczciwej konkurencji i pozwoli przeciwdziałać zjawisku szarej strefy.
Wprowadzenie kas to kolejny krok w uszczelnieniu podatku od towarów i usług na ostatnim etapie obrotu tj. sprzedaży detalicznej.
Wprowadzenie kas on-line co do zasady nie nakłada obowiązku wymiany dotychczas używanych kas rejestrujących na kasy on-line. Wyjątkiem są niektóre branże, które będą musiały stosować kasy on-line, w miejsce dotychczas używanych kas rejestrujących:
Pozostali podatnicy nie mają określonego terminu na wymianę dotychczas używanych kas rejestrujących.
Zakup kas on-line będzie w części refundowany. Kwota refundacji wynosi obecnie 700 zł.
Terminy, po których nie będzie już można kupić kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii:
Oznacza to, że kasy starego typu będą mogły być wprowadzane przez producenta do obrotu na rynek tylko do wyznaczonych terminów. Terminy te nie ograniczają możliwości stosowania tych kas przez podatników.
Podatnik może używać kas rejestrujących starego typu do czasu ich wyeksploatowania lub konieczności wymiany pamięci fiskalnej – w przypadku kas z papierowym zapisem kopii.
Kasy rejestrujące z elektronicznym i papierowym zapisem kopii będą stopniowo wycofywane z rynku w wyniku naturalnej wymiany starych urządzeń na nowe.
Zakup kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii nie będzie refundowany.
Źródło: https://www.gov.pl/web/finanse/od-1-maja-2019-r-podatnicy-moga-stosowac-kasy-fiskalne-on-line?fbclid=IwAR1eZKanBxOFNUIMYaqPZFA5bd1vk8dnkQ0uSlWz7mNt4rG40-6nv0lekws
Opublikowane 8. listopada 2018
ELZAB oferuje kasy „Online ready” z gwarancją technicznej modernizacji do wersji obowiązującej od roku 2018!
Kupując teraz urządzenie fiskalne, otrzymujesz zapewnienie dostosowania jego funkcjonalności do nowych wymogów w dowolnym, wybranym przez Ciebie momencie.
Plik elektroniczny, który może być agregowany w chmurze internetowej, innej bazie danych lub przesyłany do Klienta pod wskazany adres na wybrane urządzenie lub telefon. To elektroniczny odpowiednik tradycyjnego, papierowego paragonu (np. w postaci pliku pdf, jpg, itp.).
Oszczędność papieru, możliwość gromadzenia danych i dokonywania analiz o zakupach przez Klientów (dziś takie analizy umożliwiają niektóre systemy bankowości mobilnej). Gromadzone dane będą mogły być wykorzystywane przez fiskusa, a w zależności od przepisów także przez inne podmioty, np. producentów FMCG, banki, firmy marketingowe.
Jest to rozwiązanie, w którym każda transakcja na kasie fiskalnej wymaga bezpośredniej komunikacji urządzenia fiskalnego z centralnym serwerem zbierającym dane o sprzedaży.
Kto zainicjował w Polsce ideę „fiskalizacji online” i jakie są jej cele?
Jest to inicjatywa Ministerstwa Rozwoju zmierzająca do unowocześnienia rynku, ale głównym celem jest uszczelnienie systemu fiskalnego, a w konsekwencji ograniczenie szarej strefy.
Gdzie na świecie działa „fiskalizacja online”, jakie są wynikające z niej doświadczenia?
Do tej pory wdrożono podobne rozwiązanie w kilku krajach:
Kasy on-linowe będą mogły być używane dopiero po 1 stycznia 2018.
Ich funkcjonowanie będzie oparte na następujących zasadach:
Opublikowane 14. listopada 2018
Modułowość – łatwość rozbudowy
Konstrukcja kasy umożliwia modułową rozbudowę – klient może od razu zdecydować się na docelowy wariant kasy bądź w miarę rozwoju biznesu uzupełnić jej funkcjonalność poprzez zwiększenie bazy PLU czy dodawanie modułów komunikacyjnych (WiFi, Bluetooth, modem 3G).
Zwiększona wytrzymałość konstrukcji
Konstrukcja kasy oparta na solidnym chassis zapewnia wyjątkową i niezmienną w czasie wytrzymałość oraz estetyczny wygląd. Bardzo dokładny montaż to nie tylko większa przyjemność z codziennej pracy, ale również odporność urządzenia na wstrząsy, zachlapanie czy zapylenie.
Beztroskie użytkowanie – funkcjonalna klawiatura z 27 klawiszami skrótu
Ergo posiada dużą, wytrzymałą, silikonową klawiaturę odporną na zabrudzenia czy zachlapania cieczą. Dzięki temu, zarówno praca stacjonarna jak mobilna, jest bezpieczna i wygodna. Podświetlane klawisze ułatwią pracę przy słabym oświetleniu oraz podczas pracy w terenie. Ergonomiczne ułożenie klawiszy czyni pracę na kasie łatwą i przyjemną w każdych warunkach. Aż 27 klawiszy skrótu zapewni szybkie wprowadzenie najczęściej sprzedawanych towarów oraz usprawni i przyspieszy obsługę klienta.
Wydajny akumulator
Kasa jest doskonale przystosowana do pracy jako urządzenie przenośne – wydajny akumulator umożliwia wydrukowanie do 80 000 linii, tj. nawet 8 000 paragonów bez zasilania zewnętrznego. Pracując w terenie, mamy pewność, że Ergo spełni nasze oczekiwania i sprawnie zarejestruje sprzedaż.
Komunikacja bezprzewodowa
W dowolnym momencie można wyposażyć Ergo w dodatkowe moduły komunikacyjne – WiFi i Bluetooth lub modem 3G. Wykorzystując komunikację bezprzewodową, szybko i wygodnie podłączymy kasę do komputera, z łatwością zarchiwizujemy dane sprzedaży, zapewnimy także zdalną komunikację z programem magazynowym.
Funkcja kasowagi – korzystne połączenie
Podłączając szalkę zintegrowaną do Ergo, otrzymujemy innowacyjne i ekonomiczne rozwiązanie do sprzedaży towarów na wagę. Cała obsługa transakcji i ważenia prowadzona jest bezpośrednio przez kasę. Funkcje tarowania i zerowania wskazań wagi wybierane są z klawiatury kasy i automatycznie pokazywane na wyświetlaczach operatora i klienta. Optymalne wymiary szalki ważącej oraz zasilanie wagi z kasy Ergo to pewność pracy również w terenie np. na targowisku.
Port USB
Port USB host w kasie Ergo, to wygoda, funkcjonalność i łatwość obsługi: automatyczna obsługa skanerów kodów kreskowych pozwalająca na natychmiastową sprzedaż z jego użyciem; szybka i wygodna archiwizacja danych z kopii elektronicznej na pamięć zewnętrzną np. pendrive, możliwość podłączenia czytnika kart magnetycznych do logowania i autoryzacji operatorów oraz obsługi systemów lojalnościowych i rabatowych, obsługa do 5 urządzeń jednocześnie przez podłączony hub USB.
Wrzuć i drukuj
Zabudowa mechanizmu drukującego pozwala na łatwą wymianę papieru (drop-in: wrzuć i drukuj) – to gwarancja niezawodnej pracy oraz szybkiej i sprawnej obsługi klienta.
Komunikacja bezprzewodowa
W dowolnym momencie można wyposażyć Ergo w dodatkowe moduły komunikacyjne – WiFi, Bluetooth lub modem 3G. wykorzystując komunikację bezprzewodową, szybko i wygodnie podłączymy kasę do komputera, z łatwością zarchiwizujemy dane sprzedaży, zapewnimy także zdalną komunikację z programem magazynowym.
Paragon w trybie „blokowym”
Kasa Ergo poza standardowym wydrukiem paragonu „pozycja po pozycji” udostępnia również wydruk blokowy – wtedy cały paragon drukowany jest dopiero po jego zatwierdzeniu. Kasjer ma możliwość podglądu i edycji poszczególnych pozycji paragonu na wyświetlaczu, jeszcze przed jego wydrukowaniem.
Graficzne wyświetlacze – intuicyjnie i czytelnie
Kasa Ergo wyposażona jest w 2 duże graficzne wyświetlacze oraz intuicyjne i funkcjonalne menu użytkownika. Wydzielone pole do prezentacji wskazań z wagi oraz duża czcionka ułatwiają kasjerowi wprowadzanie i odczyt danych sprzedaży (towar, cena, ilość, itp), a klient zawsze otrzymuje czytelną i pełną informację o kupowanych produktach. Ikony na wyświetlaczu kasjera o działających usługach (Ethernet, WiFi, modemie 3G), statusie kopii elektronicznej, przypominają o konieczności wykonania raportu miesięcznego, itp.
Ergo i terminal płatniczy – z kartą szybciej
Kasa Ergo umożliwia współpracę z terminalami płatniczymi. Podczas płatności kartą, informacja o kwocie do zapłaty wysyłana jest automatycznie z kasy do terminala. Kasjer nie musi ponownie wprowadzać kwoty na terminalu, co przyspiesza pracę i minimalizuje ryzyko pomyłek.
Twoja grafika na paragonach
W nagłówku i stopce każdego paragonu i wydruku z kasy można wydrukować dowolną, czarno-białą grafikę. Może to być np. logo sklepu lub reklama. Samodzielnie twórz i wgrywaj własną grafikę z użyciem programu Posnet Grafik.
NIP nabywcy z kontrolą kwoty paragonu
Kasa Ergo umożliwia wydruk NIP nabywcy na paragonie. Dodatkowo można zaprogramować maksymalną kwotę paragonu, przy której NIP klienta będzie drukowany. Według obecnych przepisów NIP nabywcy drukujemy na paragonach o wartości do 450 zł lub 100 euro.
Ergo przypomina
Funkcja programowania przypomnień pozwala, aby użytkownik sam zdecydował, o czym kasa ma pamiętać. We wskazanym czasie urządzenie wydrukuje i wyświetli komunikat przypominając o ważnej sprawie np. konieczności wykonania raportu miesięcznego, dniu płatności podatku czy urodzinach kierowniczki.
Szczególnie polecana do:
Opublikowane 14. listopada 2018
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą sezonową, czyli tylko w okresie wakacyjnym. Do ewidencjonowania sprzedaży używa kasy rejestrującej. Ponieważ termin na przegląd techniczny kasy przypada poza sezonem, podatnik się zastanawia, czy powinien go zrobić mimo zawieszenia działalności gospodarczej? Czy niezrobienie go w terminie, a dopiero po odwieszeniu działalności, spowoduje konieczność zwrotu ulgi na kasę?
Podmioty dokonujące sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych co do zasady są zobowiązane prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach, mogą odliczyć kwotę wydaną na zakup każdej z kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), jednak nie więcej niż 700 zł.
Kasa rejestrująca przy organizowaniu festynów
Jak wskazano w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są zobowiązani do zwrotu odliczonej lub zwróconej ulgi, jeśli w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną używania kas lub nie dokonują w obowiązującym terminie ich zgłoszenia do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.
Podatnicy ewidencjonujący sprzedaż w kasie fiskalnej zobowiązani są zgłaszać te urządzenia do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących (art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy o VAT).
Termin, w jakim należy wykonać ten obowiązek, został określony w par. 14 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas. Zgodnie z tym przepisem podatnik stosujący kasy musi je poddawać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy serwis co 2 lata.
Z kolei w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym przegląd techniczny jest dokonywany nie rzadziej niż w terminach wymaganych do kolejnej legalizacji, określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą, jednak nie rzadziej niż co 25 miesięcy.
Obowiązek dopilnowania terminowego przeglądu kasy spoczywa wyłącznie na użytkowniku kasy. Podatnik, który nie wywiązuje się z tego obowiązku, musi zwrócić odliczone lub otrzymane z urzędu kwoty wydane na zakup tej kasy rejestrującej.
Przepisy wykonawcze ani ustawy o VAT nie przewidują odroczenia terminu przeglądu na okres zawieszenia. Dlatego też należy uznać, że brak przeglądu w terminie będzie powodował obowiązek zwrotu ulgi, nawet gdy jego termin przypada w okresie zawieszenia.
Warto dodać, że samo zawieszenie działalności nie powoduje obowiązku zwrotu ulgi na kasę fiskalną. Potwierdził to dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPP1/443-135/13/TS z 25 kwietnia 2013 r. Czytamy w niej: „(…) wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności nie zostało wymienione jako przesłanka zobowiązująca do dokonania przy pomocy serwisanta odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy oraz do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.(…) Zawieszenie działalności gospodarczej oraz fakt, iż doszło do zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym, nie wywoła skutków w postaci obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kasy, pod warunkiem wznowienia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia. O ile jednak po okresie zawieszenia działalności handlowej zaprzestanie pani jej wykonywania, nie będzie pani wykonywała czynności podlegających ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej, a okres użytkowania kasy od momentu rozpoczęcia do momentu zawieszenia działalności nie przekroczy 3 lat, powstanie obowiązek zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy”.
Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
Terminy obowiązujące przy dodatkowych informacjach
W przypadku żądania dostarczenia dodatkowych informacji naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o wysokości zwrotu VAT w terminie:
Rafał Styczyński
doradca podatkowy
Podstawa prawna:
Art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.). Par. 14 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. poz. 363).
Opublikowane 14. listopada 2018
Stopień szczegółowości określania nazw na paragonie fiskalnym wciąż budzi wiele kontrowersji. Prawo nakłada na przedsiębiorców obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych. Nie ulega wątpliwości, że nazwa winna być tak skonstruowana, aby przez tę nazwę i odpowiadającą jej cenę można było określić zakupiony towar lub usługę. Nazwy uwzględniające jednoznaczne identyfikowanie oferowanych towarów określa sam podatnik, uwzględniając asortyment sprzedawanych towarów lub usług.
Sposób dokonywania identyfikacji towaru jest w dużej mierze uzależniony od specyfiki prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
W praktyce działalności gospodarczej jedni przedsiębiorcy mogą z łatwością stosować nazwy jednostkowe, natomiast inni z różnych względów nie będą mogli ich stosować (na przykład przedsiębiorcy handlujący artykułami spożywczymi lub kosmetycznymi. W jednym punkcie sprzedaży należałoby stosować kilka tysięcy nazw jednostkowych). W niektórych sytuacjach można dopuścić do stosowania nazw grup, rodzajów towarów, czy usług, nie wykluczając przy tym stosowania nazw jednostkowych.
W § 8 ust. 1 obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wskazano, jakie wymagania winien spełniać paragon fiskalny. Z pkt 6 ust. 1 przepisu wynika, że paragon winien wskazywać nazwę towaru lub usługi, pozwalającą na jednoznaczną identyfikację. Chodzi tu przede wszystkim, choć nie tylko , o możliwość przyporządkowania usłudze odpowiedniej stawki podatku VAT.
Podkreślić należy, że przepis § 8 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących obliguje do wyznaczenia takiej nazwy towaru lub usługi, która pozwoli na oznaczenie przedmiotu transakcji w sposób niebudzący wątpliwości, co do rodzaju towaru lub usługi.
Ustawodawca nie zawarł jednak żadnych dodatkowych wymogów, dla określenia pojęcia „nazwa towaru lub usługi”, w szczególności nie wskazał, iż paragony fiskalne drukowane przez kasy rejestrujące mają zawierać nazwy jednostkowe, czy też nazwy, które miałyby charakter szczegółowy.
Stopień szczegółowości określania nazw na paragonie fiskalnym wciąż budzi wiele kontrowersji.
W powołanym rozporządzeniu nie zawarto definicji analizowanego pojęcia „nazwa towaru”; nie zawierają jej także i inne przepisy podatkowe, w tym ustawa o VAT. Również w przepisach tych brak jest jakiejkolwiek próby sprecyzowania pojęcia „nazwa towaru”.
Taki ogólny sposób określenia jednego z koniecznych warunków poprawności informacji zawartej w treści paragonu fiskalnego uznany został przez Ministra Finansów za wystarczający dla potrzeb właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczenia podatku (przepis art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy o VAT, który to przepis upoważniał Ministra Finansów do wydania ww. rozporządzenia z dnia 13 marca 2013 r. z uwzględnieniem właśnie wskazanych kryteriów).
Wobec powyższego należy sięgnąć do definicji językowych.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) słowo: „nazwa” oznacza wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogo lub co, miano, nazwanie, określenie, termin; zaś nazwa jednostkowa – nazwę mającą tylko jeden desygnat. Przyjąć zatem należy, że każde z tych możliwych do przyjęcia znaczeń jest możliwe, jeśli nie niweczy celu regulacji.
Wobec braku legalnej definicji „nazwa” podstawą do wyodrębnienia kryteriów oceny prawidłowości paragonów może być cel drukowania nazwy na paragonie fiskalnym. Cel ów określa przepis art. 111 ust. 9 ustawy o VAT z którego wynika, że warunki stosowania kas rejestrujących powinny zapewniać konsumentowi prawo do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie.
Niewątpliwie powodem obowiązku drukowania nazwy na paragonie fiskalnym jest (wraz z innymi elementami paragonu) zapewnienie konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towaru lub usługi z uwidocznioną kwotą podatku. Dowód nabycia może służyć weryfikacji ceny pomiędzy różnymi produktami handlowymi, udowodnieniu wydatków poniesionych na rzecz osoby trzeciej, ewentualnej reklamacji towaru, czy usługi.
Kolejnym powodem obowiązku drukowania nazwy na paragonie fiskalnym jest możliwość kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie. W istocie chodzi o to, aby klient (konsument lub inny podmiot) mógł skontrolować, czy ilość towaru lub rodzaj usługi, cena oraz stawka podatku VAT zostały prawidłowo określone, tzn. czy nie zawyżono ilości towaru lub ceny, czy stawka podatku jest prawidłowa. Przy czym prawidłowość stawki podatku będzie miała znaczenie dla klienta będącego przedsiębiorcą.
Opisane wyżej zasady dotyczące stosowania nazewnictwa spełniającego wymóg jednoznacznego identyfikowania towarów i usług, nie wykluczają stosowania przez podatników nazewnictwa zapewniającego bardziej szczegółowe rozróżnienie towarów. Stosowanie jednak rozbudowanego nazewnictwa ma dla podatników, zważywszy na regulację ust. 2 § 8 rozporządzenia znaczenie fakultatywne.
Małgorzata Rzeszutek
Tomasz Gzela
Kancelaria Doradztwa Podatkowego Cash Flow Audyt
Opublikowane 14. listopada 2018
Podatnicy świadczący usługi lub sprzedający towary na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani do rejestrowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w przypadku gdy kwota tego obrotu w 2012 r. przekroczyła kwotę 20.000 zł, lub gdy przewidywana kwota obrotu w roku 2013 (dla podatników rozpoczynających działalność w roku 2013), przekroczy, w proporcji do upływu okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, 20.000 zł.
W 2013 roku zarówno podatnicy kontynuujący, jak i rozpoczynający sprzedaż towarów lub usług na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych będą musieli używać kas fiskalnych, gdy ich obroty przekroczą 20 tys. zł. Dotychczas przedsiębiorcy kontynuujący działalność stosowali limit 40 tys. zł. Ponadto nowe firmy będą określały limit 20 tys. zł w proporcji do okresu prowadzenia działalności objętej obowiązkiem posiadania kas. Do tej pory kwota ta miała zastosowanie bez względu na to, czy podatnik rozpoczynał sprzedaż w styczniu, czy np. w listopadzie. Zmiany wynikają z rozporządzenia ministra finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które zostało już opublikowane (Dz.U. z 11 grudnia, poz. 1382). Zastąpi ono obecne przepisy z 26 lipca 2010 r.
Nowe rozporządzenie w większości utrzymuje dotychczasowy katalog zwolnień przedmiotowych z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wyjątkiem są szkoły jazdy, które objęte zostaną obowiązkiem zakupu kas.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać 1 stycznia 2013 r. Podatnicy, którzy korzystali ze zwolnienia do dnia wejścia w życie rozporządzenia oraz nie będą mieli do tego prawa na podstawie nowych regulacji, zostaną zobowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania przy użyciu kas od 1 marca 2013 r. Dotyczy to m.in. sprzedawców, którzy w 2012 r. przekroczyli obrót 20 tys. zł, ale nie przekroczyli 40 tys. zł.